Najbardziej zaawansowana modernizacja serii EN57 w Polsce zosta³a przeprowadzona wed³ug autorskiej dokumentacji konstrukcyjnej FPS i w oparciu o sprawdzone rozwi±zania technologiczne.
Feniks jest idealn± propozycj± dla przewozów regionalnych oraz aglomeracyjnych.
Z perspektywy przewo¼ników, przewag± zmodernizowanych jednostek nad nowymi jest przede wszystkim bezkompromisowa, wysoka jako¶æ wykonania, która nie odbiega standardem od nowych konstrukcji i odpowiednio ni¿sze nak³ady finansowe zwi±zane z wdro¿eniem sk³adów do eksploatacji – EN57 Feniks miêdzy innymi nie wymaga utworzenia nowej, dedykowanej bazy serwisowej. Dodatkowo, jednostki s± dostêpne praktycznie od rêki. Mog± wyjechaæ na tory po dostosowaniu do wymogów zamawiaj±cego. Zmodernizowane sk³ady mog± s³u¿yæ pasa¿erom jeszcze kolejnych 30 lat.
Nazwa handlowa odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wys³u¿onych, niskoperonowych zespo³ów EN57. Ze wzglêdu na skalê przeprowadzonych prac nawi±zuje do odradzaj±cego siê z popio³ów mitycznego feniksa. Naszym celem by³o sprostanie oczekiwaniom przewo¼ników, u¿ytkuj±cych obecne sk³ady EN57 i dostosowanie pojazdów tego typu do rosn±cych wymagañ podró¿nych, zachowuj±c przy tym najwy¿sze standardy w zakresie bezpieczeñstwa eksploatowanych jednostek. Chodzi³o równie¿ o to, aby w ramach trwaj±cego procesu odnawiania kolejowego taboru pasa¿erskiego w Polsce stworzyæ alternatywê dla wymiany wyeksploatowanych pojazdów na nowe, ze wzglêdu na znaczne koszty nie tylko zakupu, ale pó¼niejszego utrzymania pojazdów. Warto wspomnieæ, ¿e jest to najbardziej zaawansowana modernizacja pojazdów EN57 w Polsce – powiedzia³ Marcin Guryniuk, prezes Polskiego Taboru Szynowego.
Nowoczesny system klimatyzacji, sta³y monitoring przestrzeni, zintegrowany system informacji pasa¿erskiej i pok³adowej oraz szereg udogodnieñ dla matek z dzieæmi i osób niepe³nosprawnych sprawi±, ¿e podró¿ bêdzie przebiegaæ w bardzo komfortowych warunkach. Dobór kolorystyki, materia³ów i rozwi±zañ dla wnêtrza przygotowano z niezwyk³± staranno¶ci±, maj±c na uwadze nie tylko funkcjonalno¶æ sk³adu, ale tak¿e wygodê podro¿y. Precyzyjne wyg³uszenie pojazdów, przy u¿yciu materia³ów wysokiej jako¶ci, podnosi komfort akustyczny podró¿uj±cych. Konstrukcjê nowych siedzeñ opracowano przy wspó³pracy z zespo³em lekarzy ortopedów. W czo³owej czê¶ci ka¿dego z poci±gów, w zakresie drzwi bocznych zamontowano dwa pomosty umo¿liwiaj±ce swobodny wjazd do pojazdu osobom poruszaj±cym siê na wózkach inwalidzkich.
Nie mieli¶my ¿adnych w±tpliwo¶ci, ¿e firm±, która sprosta temu wyzwaniu, bêdzie FPS. Wieloletnie do¶wiadczenie w budowaniu zupe³nie nowych pojazdów stanowi gwarancjê najwy¿szej jako¶ci wykonania. Zasadno¶æ tej decyzji jest podparta autorsk± dokumentacj± konstruktorsk±. Jeste¶my przekonani, ¿e w najbli¿szych latach na polskich torach bêdziemy widzieæ coraz wiêcej EN57 w standardzie Feniksów. Chcemy równie¿ stanowiæ inspiracjê dla innych modernizowanych pojazdów – doda³ prezes Marcin Guryniuk.
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych prowadzi gruntown± modernizacjê 20 Elektrycznych Zespo³ów Trakcyjnych serii EN57. Pierwszych 10 Feniksów ju¿ nied³ugo bêdzie gotowych do eksploatacji. Bêd± wymaga³y jedynie ewentualnego dostosowania do potrzeb finalnego u¿ytkownika. Prototyp Feniksa przejecha³ bezawaryjnie ponad 4 tysi±ce km, a jego eksploatacja pomiêdzy remontami generalnymi zak³ada przebieg na poziomie oko³o 3,5 miliona kilometrów.