Ju¿ teraz w samej Wspólnocie 23,6 procent Europejczyków do 24 roku ¿ycia nie ma zatrudnienia, a ¶redni okres, w którym pozostaj± bez pracy, wci±¿ siê wyd³u¿a. W Polsce do tej grupy nale¿y przesz³o 700 tysiêcy osób.
Coraz czê¶ciej m³odzi ludzie s± sfrustrowani brakiem perspektyw na znalezienie dobrze p³atnej pracy i mo¿liwo¶ci zaspokojenia swoich potrzeb konsumpcyjnych. Powoduje to, ¿e coraz wiêksza grupa decyduje siê na bierno¶æ. Nie tylko nie pracuj±, ale równie¿ nie inwestuj± w podnoszenie kwalifikacji poprzez szkolenia lub sta¿e, pozostaj±c na utrzymaniu rodziców. Potocznie nazywa siê takie osoby NEET'ami (ang. bez pracy, bez edukacji, bez szkoleñ) i stanowi± one 13 procent mieszkañców Unii. Co dziesi±ty Polak równie¿ przynale¿y do tej grupy.
Najpierw studiuj, potem siê doszkalaj
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych nie jest w naszym kraju popularne. Tylko 5 procent m³odych ludzi decyduje siê na szkolenia po zakoñczeniu nauki. Jest to jeden z powodów, dla którego blisko 40 procent magistrów i in¿ynierów nie pracuje w zawodzie. Z badañ w ramach projektu „Bilans Kapita³u Ludzkiego” jasno wynika, ¿e ¶rednio dwóch na trzech Polaków nigdy nie podnosi³o swoich kwalifikacji. – Nasze do¶wiadczenie pokazuje, ¿e najczê¶ciej szkoleniami zawodowymi zainteresowane s± osoby najlepiej wykszta³cone – absolwenci studiów wy¿szych i doktoranckich. Wiedz± oni, ¿e samo wykszta³cenie, czy te¿ tytu³ naukowy nie gwarantuj± zdobycia dobrej pracy – mówi Ewa Marmurska-Karpiñska z platformy szkoleniowej Eduself.pl. G³ównym powodem braku zainteresowania rozwojem i podnoszeniem kwalifikacji jest negatywne nastawienie, widoczne zw³aszcza u m³odych ludzi. Wielu z nich nisko ocenia edukacjê wy¿sz±, st±d te¿ wychodzi z za³o¿enia, ¿e dodatkowe kursy, czy szkolenia równie¿ w niewielkim stopniu pomog± im w zdobyciu zatrudnienia.
Nie chcê, ale muszê – umowy na czas okre¶lony lub w niepe³nym wymiarze godzin
M³odzi ludzie czêsto zatrudniani s± na umowy na czas okre¶lony lub niepe³ne etaty. Pracodawcy t³umacz± to brakiem odpowiednich umiejêtno¶ci. Z kolei absolwenci uwa¿aj±, ¿e studia wymaganych kompetencji nie daj±. – Nawet ¦wiatowa Organizacja Pracy dostrzega problem, jakim jest niedopasowanie systemu edukacji do potrzeb rynku pracy. Ró¿nice w tym zakresie s± z ka¿dym rokiem coraz wiêksze, tak wiêc ograniczenie siê jedynie do umiejêtno¶ci wyniesionych ze studiów jest z pewno¶ci± niewystarczaj±ce – zauwa¿a Ewa Marmurska-Karpiñska z Eduself.pl. Wymagania pracodawców czêsto s± wygórowane i trudno oczekiwaæ, aby m³ode osoby posiada³y wszystkie potrzebne kompetencje. Jednocze¶nie, absolwenci robi± niewiele, aby ten stan rzeczy zmieniæ, nawet mimo bogatej oferty ró¿nego rodzaju szkoleñ i kursów.
Miêdzynarodowa Organizacja Pracy zak³ada, ¿e stopa bezrobocia w¶ród m³odych ma rosn±æ przez co najmniej kolejne piêæ lat. Patrz±c na te dane wydaje siê, ¿e zmiana w podej¶ciu pracodawców do wymagañ, jakie stawiaj± przed potencjalnymi pracownikami jest niezbêdna. Jednak studenci i absolwenci powinni dalej siê rozwijaæ i stale podnosiæ kwalifikacje zawodowe. Tylko w ten sposób mog± siê wyró¿niæ spo¶ród tysiêcy innych magistrów, którzy co roku koñcz± studia, wstêpuj±c jednocze¶nie do grupy „m³odych bezrobotnych”.