W niespełna dwa tygodnie od uruchomienia serwisu www.papa2013.it i na kilka dni przed konklawe, w internetowym sondażu oddano już ponad 10 000 głosów wskazujących preferowanego papieża i najważniejsze wyzwania stojące przed nowym zwierzchnikiem Kościoła Katolickiego. Strona dostępna w sześciu wersjach językowych oraz fanpage na Facebooku, który „polubiło” dotąd kilka tysięcy osób, ruszyły z inicjatywy międzynarodowej firmy doradczej StratinvestRu i włoskiej agencji PR Eprcomunicazione. Głosowanie wciąż trwa. Polska wersja strony dostępna jest pod adresem http://www.papa2013.it/PL/ Sondaż zostanie zamknięty w przeddzień konklawe.
- Niezależnie od wyników, nasza inicjatywa stworzyła precedens - wyjaśnia Emmanuel Gout, pomysłodawca przedsięwzięcia. - Stanowi swego rodzaju wyłom w tradycji, ale może też stać się ważnym sygnałem innowacji w Kościele, który w ostatnich latach musiał stawić czoła poważnym problemom. Sama abdykacja papieża to znak nowej postawy. Trzeba jednak stwierdzić, porównując udział 700.000 osób w ankiecie, którą przeprowadziliśmy w Rosji przed wyborami nowego patriarchy w 2009 roku, że wierni Kościoła Prawosławnego wykazali wówczas daleko większą ciekawość i zaangażowanie. W przypadku sondażu www.papa2013.it zaobserwowaliśmy także, że niektóre media przyjęły inicjatywę z dużą rezerwą, wykazując niekiedy większy dystans do zmian niż sam Watykan.
Zgodnie z uniwersalnym przesłaniem i zasięgiem Kościoła Rzymskokatolickiego, udostępniony globalnej społeczności serwis www.papa2013.it oferuje członkom konklawe szeroki wgląd w oczekiwania i nadzieje wiernych związane z osobą Ojca Świętego i najważniejszymi wyzwaniami jego pontyfikatu. W sondażu może wziąć udział każdy, dla kogo wybór papieża jest istotnym wydarzeniem. Wyniki ankiety ogłosi tuż przed rozpoczęciem konklawe partner projektu, firma Eprdigital, oddział włoskiej agencji Eprcomunicazione, specjalizujący sie w komunikacji on-line.