Największą zaletą stron oferujących zakupy grupowe, jest atrakcyjna cena usług i produktów. Wynika to ze starej zasady: im więcej kupuję, tym mniej płacę za daną rzecz. Gdy duża grupa ludzi nabywa produkt, więc sprzedający może obniżyć koszty. Dzięki temu przykładowo restauracje, salony fryzjerskie i kosmetyczne oraz przedsiębiorcy internetowi mają szansę zaoferować swoje usługi po znacznie niższych cenach.
Światowy hit
Idea zakupów grupowych pierwszy raz pojawiła się na dużą skalę w Stanach Zjednoczonych za sprawą portalu Groupon.com. Od momentu rozpoczęcia działalności serwis ten pozwolił zaoszczędzić amerykańskim konsumentom prawie 772 mln dolarów, sprzedając 18 mln kuponów. Idąc za sukcesem Amerykanów, na świecie pojawiły się tysiące podobnych serwisów, oferujących zakupy grupowe, głównie w Europie, ale też w Chinach, gdzie jest ich już ponad setka.
Polskie odpowiedniki
W Polsce zakupy grupowe na masową skalę pojawiły się w kwietniu 2010 roku za sprawą ekspansji Groupon.pl. Następnie swoją działalność rozpoczęły portale takie jak: Gruper.pl, Citeam.pl i Fastdeal.pl. Obecnie w polskiej sieci jest już ponad 40 takich serwisów. W zeszłym roku portale dedykowane zakupom grupowym miały ok. 4 mln użytkowników. Do tego czasu polscy internauci zaoszczędzili dziesiątki milionów złotych. Zakupy tego typu są nie tylko tanie, ale i proste. Portale oferują swoim użytkownikom rozmaite udogodnienia, jak na przykład możliwość nabycia oferty z konkretnej lokalizacji.
B2B i inne trendy
Do tej pory portale zakupów grupowych charakteryzowały się tym, że były nastawione na klientów indywidualnych. Tę regułę rewolucjonizuje B2bdeal.pl, który jest nowością nie tylko na polskim, ale i europejskim rynku. B2Bdeal.pl to jedyna platforma na rynku oferująca zakupy grupowe przeznaczone dla przedsiębiorców i firm. Na portalu można znaleźć usługi doradców finansowych, księgowych czy pakiety na pozycjonowanie stron internetowych, a wszystko z upustem cenowym sięgającym do 80 proc. Platforma jest przeznaczona dla średnich i małych firm. Co więcej, każda oferta to także darmowa reklama dla wystawiającej się firmy - mówi Tomasz Krobski, właściciel B2Bdeal.pl.
Kolejną wariację na temat zakupów społecznościowych prezentują portale takie jak Bao.pl oraz BuyVip.pl. Serwisy te działają na zasadzie ekskluzywnych klubów, w których udział jest możliwy tylko po otrzymaniu zaproszenia. Strony te oferują produkty klasy premium, przykładowo markową odzież z rabatami od 30 proc. do 70 proc. Z kolei Prettydeal.pl to serwis z produktami i usługami dla kobiet. Portal ten segreguje oferty z innych stron zakupów grupowych i przedstawia kupony np. do kosmetyczki czy na zmysłową bieliznę.
Serwisy oferujące zakupy grupowe to fenomen ostatnich dwóch lat - stają się miejscami, które kojarzą się Polakom z oszczędzaniem. Coraz większa liczba użytkowników pomaga utrzymać wysoki poziom rabatów na usługi i produkty. Tendencja, którą obserwujemy wskazuje na to, że rynek tego typu usług będzie się dalej rozwijać. Na grupowych dla firm. Świadczą o tym takie inicjatywy jak B2Bdeal.pl, który otwiera możliwość zakupów grupowych dla firm.